Žiadne produkty
Silón Dragon Specialist Pro MATCH & FEEDER 300m
Publikované :
2018-09-26 15:25:01
Kategórie :
Rybársky blog
Lodné motory sa stávajú stále bežnejšou ozdobou rybárskych člnov. V rámci našich vnútrozemských podmienok nachádzajú široké využitie pri rozličných rybolovných metódach. Kaprárom uľahčujú mapovanie lovných miest a rýchlejšie vyvážanie nástrah, prívlačiarom zas umožňujú preloviť aj tie najvzdialenejšie končiny priehrad, alebo miesta z brehu inak neprístupné. Ani jazerná muškárina však nestojí bokom.
Elektromotor vs. spaľovací
Legislatívne najjednoduchšou voľbou je elektromotor, pre jeho užívanie nepotrebujete spĺňať žiadne odborné kritéria a revírov kde je jeho použitie limitované, je málo. Nevýhodou je však nízky výkon, krátky dojazd a nepohodlná manipulácia s batériou kvôli permanentnej potrebe jej nabíjania.
Niet sa preto čo čudovať, že rybári radšej siahajú po spaľovacích motoroch, ktoré hlavne v letných mesiacoch zažívajú na priehradách skutočný boom. Výhody v porovnaní s elektromotorom sú neporovnateľné, široká paleta dostupných výkonov a dĺžka dojazdu limitovaná len objemom paliva, ktoré sa nachádza v plavidle. Nevýhodou sú isté legislatívne obmedzenia.
Legislatíva pre vnútrozemskú plavbu
Plavidlo s výkonom pohonnej jednotky nad 4kW (cca 5.4hp) musí spĺňať zákonom špecifikované podmienky, môže sa pohybovať len na určených revíroch, tzv. vodná cesta a spadá pod registračnú povinnosť podobne ako auto. A podobne ako u šoférov áut, musí byť aj vodca plavidla držiteľom osvedčenia o spôsobilosti šoférovať ho, tzv. VMP (vodca malého plavidla). Pre zaujímavosť, paralelou medzi šoférom auta a vodcom plavidla je aj podmienka nepožitia alkoholických nápojov pred jazdou :-).
Podmienky vnútrozemskej plavby určuje zákon č. 338/2000 zbierky zákonov.
Plavba vodných plavidiel je umožnená len na určitých revíroch, na tzv. vodných cestách (rieky) a uzavretých vodných cestách (vodné nádrže) .Na východnom Slovensku sú z hľadiska možnosti používania vodných plavidiel na rekreačné a rybárske účely v obľube hlavne VN Šírava a VN Domaša.
Aký výkon zvoliť?
Pre rybárske účely je výbornou voľbou použitie spaľovacieho motora s výkonom max 5hp, zaveseného na pramici, alebo nafukovacom člne. Rybár sa síce nebude môcť pohybovať sklzovými rýchlosťami, ale motor aspoň nepodlieha registračným povinnostiam a ani nutnosti vlastniť osvedčenie VMP. Má nízku hmotnosť, je teda ľahko manipulovateľný jednou osobou a má taktiež prijateľne nízku spotrebu.
2-takt, alebo 4-takt?
Z hľadiska princípu fungovania spaľovacieho motora u nás prevažujú 2-taktné a 4-taktné koncepcie. Sprísňujúce emisné limity tlačia výrobcov a užívateľov výhradne k 4-taktom. V niektorých krajinách a na niektorých revíroch sú povolené už len tie. Okrem enviromentálného aspektu je ich ďalšou výhodou kultivovanejší chod, výrazne nižšia spotreba a čistejšia manipulácia, nie je potrebné pridávať motorový olej do paliva. Za 2-taktmi zaostávajú kvôli vyššej hmotnosti, čo vyplýva z rozdielnej konštrukcie týchto dvoch spôsobov spaľovania. Starý 2-takt je pre manipuláciu veľmi pohodlným riešením, niektoré 10hp vážia ako 4-taktné 5hp. Jedine tým si viem vysvetliť ich stále vysokú cenu, napr. 25-30ročné 5koňovky sú na bazároch ešte stále ponúkané v reláciách 250-400eur. Pre porovnanie, cena nového 4-taktu je od 1100eur. Taktiež netesnosť a úniky prevádzkových kvapalín sú u 2-taktov citeľnejšie, hlavne tých starších, čo sa nežiaduco prejavuje napr. olejovými škvrnami na hladine.
Akú značku zvoliť?
Myslím že výberom motora z akejkoľvek z tradičných značiek nemôže kupujúci šliapnuť vedľa. Rozdiel v konštrukcii nebude nijak zásadný, niektoré koncepcie budú v ponuke aj pod viacerými značkami. Napr. motory Mercury / Mariner / Tohatsu do 30hp by mali pochádzať od jedného výrobcu – japonského Tohatsu. Rozdielovým závažím na miske váh môže byť cena a dostupnosť spoľahlivého servisného strediska, prípadne dostupnosť náhradných dielov, ak sa rozhodnete servisovať ho sám. Tradičné svetové značky výrobcov lodných motorov, dostupné aj u nás, sú: Honda, Yamaha, Mercury, Tohatsu, Suzuki, Mariner, Evinrude, Johnson.
Zábeh spaľovacieho motora
Vzhľadom na rozšírenosť a obľúbenosť spaľovacích motorov som pôvodne chcel napísať niečo na tému, ktorá je majiteľmi motorov často ignorovaná, a to téma „zábehu“ nového lodného motora. Je veľmi dôležitým aspektom prispievajúcim k celkovému stavu, spoľahlivosti, výkonnosti a hlavne životnosti motora. Jeden ilustračný zábeh na novom motore podľa výrobcových špecifikácií chceme realizovať v priebehu 3 týždňov (čakáme na motor), tak snáď aj o tom niečo neskôr ...
Maťo