Najpredávanejšie produkty

Výrobcovia

Ako zabehnúť závesný lodný motor

Publikované : 2018-10-19 11:24:46
Kategórie : Rybársky blog

Správny zábeh nového lodného motora podľa výrobcových špecifikácií výrazne definuje jeho následnú životnosť a spoľahlivosť.

Množstvo majiteľov nových strojov bohužiaľ ignoruje tento fakt. Možno nie zámerne, len z neznalosti, buď si neprelistovali manuál, alebo sa im o tom nezmienil predajca. Dôsledky môžu byť fatálne, v horšom prípade mechanické poškodenia agregátu, strata výkonu a samozrejme neuznanie záruky zo strany predajcu.

Ak ste už do tejto zábavky investovali nemalé prostriedky a čas na výber a kúpu konkrétneho modelu, nájdite si aj pár minút na prečítanie manuálu, aspoň sekciu prvého štartu a zábehu motora (break-in procedure), je to zväčša len tabuľka informujúca aké podmienky jazdy zvoliť vzhľadom na čas počas počiatočných fázach použitia.

Prečo je potrebné zabehnúť lodný motor?

Je to jednoduché:

  •   Sledujete pod drobnohľadom správanie sa motora v prvotných fázach používania a viete definovať jeho prípadné muchy
  •   Zabezpečíte že sa motor optimálne premaže
  •   Vyhladia sa všetky ostré ryhy a hrany z CNC obrábania
  •   Kovové otrepy z obrábania sa odvedú do olejovej náplne (po zábehu sa odporúča výmena oleja)
  •   Jednotlivé diely „si sadnú“
  •   Pre dosiahnutie optimálneho výkonu je potrebné postupné zvykanie si na akceleráciu

Tabuľka: Odporúčaný zábehový pracovný režim motora podľa Tohatsu. Pri iných značkách sa to pravdepodobne nebude príliš odlišovať.

Podľa tejto tabuľky sme sa cez víkend vybrali „zabehávať“ nové Tohatsu MF9.8. Je určený na transport nákladu a osôb na vzdialenejšie rybárske miesta, mal by byť dostatočne silný na tlačenie väčšej naloženej rybárskej pramice, žiadne rýchlostné vložky v sklze sa od neho neočakávajú. S jeho hmotnosťou 37kg je ešte stále relatívne manipulovateľný jednou osobou, kdežto pri vyššej výkonovej triede – 15/20hp je to už vyslovene tortúra.

Pred samotným uvedením motora do prevádzky, je potrebné ešte realizovať pár krokov:

  •          Naliatie motorového oleja do motora. Od výrobcu sú motory expedované v suchom stave (okrem prevodovky, tá je v štandardne v náplni), bez olejovej náplne, tú potom dolieva podľa dohody buď predajca, alebo finálny zákazník.
  •          Upevnenie palivovej prípojky na motor, ak máte externú nádrž a napumpovanie paliva. Na nádrži povoliť odvzdušňovací ventil.
  •          Upevnenie „poistky vypínača zastavenia“. To je ten káblik ktorý by ste si mali upevniť počas jazdy na ruku – poistka proti vypadnutiu kapitána cez palubu lode.
  •          Nastavenie riadiacej páky do pozície „Neutrál“
  •          Pri studenom motore vytiahnuť sytič a naštartovať. Po naštartovaní sytič vypnite. Štart so sytičom realizujte max 4-5 krát, potom ho vypnite a pokračujte v štartovaní bez neho. Pokiaľ je motor už zohriaty, nie je potrebné použitie sytiča pri štarte.
  •          Po naštartovaní vizuálne skontrolujte kontrolku tlaku oleja, každý výrobca to môže mať definované inak, pri Tohatsu preblikne červená kontrolka na 2-3 sekundy, potom by mala zhasnúť.
  •          Tiež sa vizuálne uistiť či funguje vodné chladenie – vytekanie prúdu vody z motora.

Konečne nám dorazil nový motor, v pláne je jeho neodkladné použitie, nedočkavosť sa s blížiacim víkendom stupňuje. Tabuľka definuje 10 hodinovú prevádzku s obmedzeným pracovným režimom. Bol som zvedavý či priložená 12 litrová palivová bandaska vystačí. Na motor sme neinštalovali merač motohodín, tak bolo potrebné zrátavať parciálne časy strávené na vode, keďže nešlo o nepretržitú prevádzku.

Prvý štart prebehol bezproblémovo, po napumpovaní benzínu motor naskočil na druhý krát a mohlo sa jazdiť, podľa tabuľky samozrejme. Počas prvého víkendu sme nabehali cca 5 hodín, objem bandasky vydržal, spotreba za daný čas asi 7 litrov pri meniacich sa jazdných režimoch. Druhý víkend jazda ďalšie 3 hodiny, spotreba asi 3 litre.

Pomaly sa blíži koniec zábehu, ešte nejaké 2 hoďky jazdy a malo by to byť ok. Zároveň tu máme aj koniec sezóny, čo mi časovo vhodne korešponduje s prvým servisom, vypustiť olej a benzín, zazimovať a na jar hneď pripraviť na ďalšiu sezónu.

Prajeme mnoho šťastne odjazdených námorných míľ.

Maťo.

Privlač.sk

 

 

 

Zdieľať článok

You must be registered

Clic here to register

Add a comment